In 1990 kreeg Marcel Elsjan of Wipper, destijds eigenaar van een Haags marketing- en communicatiebureau, de opdracht om een marketingcampagne te ontwikkelen voor een zeer bekend drankenmerk. Deze campagne moest een gescheiden zomer- en wintercampagne zijn en de uitstraling moest een relatie hebben met kunst. Hij ontwikkelde een concept waarbij zandsculptuur en ijssculptuur de dragers zouden zijn. Om de specifieke kennis voor zandsculpturen te ontwikkelen, werd een samenwerking aangegaan met de zandsculptuur-goeroe Gerry Kirk uit San Diego.

Internationaal

Er werden Nederlandse bouwers opgeleid en het eerste grote zandsculptuurevenement in Scheveningen in 1991 was een groot succes. Toen zag Marcel eveneens de potentie voor workshops en trainingen voor het bedrijfsleven. Een nieuw trainingsconcept werd ontwikkeld. Een concept dat zelfs uniek is in de wereld. Vanaf 1991 zijn jaarlijks veel grootschalige zandsculptuurevenementen georganiseerd in binnen- en buitenland. Bovendien heeft in de afgelopen 21 jaar de ontwikkeling van workshops voor het bedrijfsleven een vlucht genomen. De programma’s zijn in verschillende beproefde formats vastgelegd, altijd toegespitst op de wensen en vragen vanuit de markt. Inmiddels is de Zandacademie / World Sand Sculpting Academy de grootste organisatie ter wereld op het gebied van zandsculptuur, met een internationale database van 600 hooggekwalificeerde kunstenaars en vertegenwoordigingen in 16 landen.

wssa-sand-sculpting-meeting-carvers